گزارش اختصاصی یزدفردا :
چرا باید شهروندان یزدی با تلفنهای پی سی ام فور از اینترنت و امکان ارسال فاکس محروم باشند؟
یزدفردا "محمد حسین تقوایی زحمتکش خبرنگاریزدفردا : در روزهای گذشته، وبلاگ نویسی مقاله ای گلایه آمیز از شرکت مخابرات یزد تحت عنوان «کاش خط تلفن ما را مخابرات پی سی ام فورنکرده بودو دفتر ما هم اینترنت پرسرعت و فاکس داشت!» در یزدفردا منتشر نموده بود
انتظار می رفت شرکت مخابرات یزد اگر مشکل این گروه از شهروندان را حل نمی کند، حداقل در خصوص دلایل و چرایی بهره گیری از چنین سیستمی توضیحاتی ارایه می داد.
تكنولوژی Pairgain
آنچه مدنظر است تكنولوژی Pairgain اشتباها در ایران با عنوان PCM شناخته شده است( PCM كه مخفف كلمه Pulse Code Modulation ( مدولاسیون پالسهای كدشده) است، هیچگونه نقطه اشتراكی با سیستمهایی كه در ایران نصب میشود ندارد ،نخستین بار كمپانی سمكوتك اتریش، دستگاه خودش را با عنوان (pcm4,8,11) معرفی كرد و در ایران نیز اصطلاح pcm به جای pairgain رایج شد. این سیستم یك مدار الكتریكی است كه ظرفیت یك سیم مسی را معادل با 4، 8، 16و 30 سیم مسی میكند. به عبارتی از یک جفت سیم مسی می توان چهار، هشت یا دوازده خط تلفن عبور داد.
البته در این گفتار از همان واژه پی سی ام که ملموس است استفاده می کنیم.
رویکرد به سوی پی سی ام
گفته می شود، در صورتی كه كابلهای مخابراتی برای ارائه خطوط تلفن پرشده باشد و امكان حفاری كردن برای كار گذاشتن كابلهای مسی در زمین در کوتاه مدت امکان پذیر نباشد، و یا نیاز به زمان طولانی داشته باشد، مراكز مخابراتی برای حل معضل و تسریع در واگذاری تلفن ثابت، خدمات خود از طریق PCM به متقاضیان ارائه می دهد. گرچه در برخی از مناطق کشور در صورت بروز مشکل و درخواست مشترک، خط وی به صورت عادی به شبکه مخابراتی متصل می گردد.
مشکلات پی سی ام
مشتركینی که از سیستم مخابراتی برای خط تلفن ثابت تحت عنوان PCM استفاده میكنند، علاوه بر مواجهه با نویز و پارازیت هنگام ارتباطات كلامی تلفنی، شاهد كاهش قابل توجه سرعت اتصال به اینترنت و قطعیهای مكرر هستند.
مهمترین مقوله ای که اینک به عنوان معضلی برای مشترکین به وجود آمده این است که به هیچ وجه نمیتوان از این خطوط برای اینترنت پرسرعت و یا ADSL یا ارسال و دریافت فاکس یا همان نمابر! استفاده كرد.
ایجاد نویز در صدا و مكالمه و بهطور كلی مشكلاتی كه در این سیستمهای وجود دارد باعث شده تا در روزهایی كه بارندگی زیاد است و یا در روزهای آفتابی كه درجه حرارت بالا میرود، همه چیز در سیستم به هم خورده و میزان خطاهای سیستم بالا رود.
مزیت پی سی ام فور برای مخابرات
تنها مزیت استفاده از سیستمهای pairgain می توان برای شركت مخابرات دانست كه قادر به ارائه سرویسهای در کمترین زمان ممکن خواهند بود. به خصوص مناطقی که امکان افزایش خط تلفن وجود نداشته و متقاضیان زیادی تقاضا خط جدید دارند در این میان شركت مخابرات با استفاده از یك كابل تلفن ثابت اقدام به واگذاری ٤یا ٨ خط تلفن كرده كه فقط قادر به برقراری ارتباط صوتی است.
مسکنی بر دردهای مشترکین
گفته می شود این سیستمها از سال73 وارد مخابرات ایران شد. آن زمان بحث اینترنت و ADSL مطرح نبود و مردم از مخابرات خطوطی برای انتقال صوت و ایجاد مكالمات تلفنی میخواستند و از سوی دیگر شركت مخابرات به مردم تعهد داشت که خدمات به روز یا حداقل در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.
شاید بهره گیری از چنین سیستم برای مقطع زمانی کوتاه و رفع مشکلات شهروندن بسیار معقولانه و درست باشد، یکی از کارشناسان چنین استدلال می کند این سیستمها در كل دنیا استفاده میشد بهطوری كه از یك زوج سیم 4 خط و یا 8 خط تلفن گرفته میشد. در نتیجه مسكن خیلی خوبی در آن زمان به شمار میرفت.
گرچه سالهای قبل با برنامهریزیای كه انجام شد بخشی از این نوع سیستم جمعآوری شد و در حال حاضر تعداد این تلفنها در سطح شهر یزد وجود داشته و دائر است که قرار بوده تمام این موارد جمع آوری گردد. حال سوال این است که قرار است کمبودها و نبودها همچنان به قوت خود باقی بماند؟
پی سی ام از نگاه مخابرات
شاید استدلال مسوولین مخابرات این باشد که تاحدی هم توجیه پذیر است اینکه متقاضیان تلفن ثابت از شركت مخابرات خطی برای انتقال صدا خواستهاند كه در اختیارشان گذاشته شده است و در پی سی ام این انتقال صوت انجام می شود حال به فرض این استدلال را قبول کنیم اما حال که با پیشرفت مخابراتی و ارایه محصولات و خدمات جدید مثل فاكس، دیتا و اینترنت مطرح شد. لذا مخابرات باید پاسخگوی نیازهای اساسی مردم باشد؟
تعهدی برای مشترکین پی سی ام
جالب اینکه گفته شده که شرکت مخابرات یزد، در مناطقی که به دلایلی از جمله کمبود امکان توسعه شبکه مخابراتی وجود دارد و مجبور به استفاده از پی سی ام است از متقاضیان تعهدنامه ای اخذ می کند که مشترک متعهد می شود در برابر معضلاتی مانند عدم امکان اتصال به اینترنت، عدم امکان ارسال و دریافت فاکس معترض نباشد و اگر متقاضی چنین فرم تعهدی را تکمیل نکند به وی تلفن واگذار نمی شود حال اینکه اخذ چنین تعهد قانونی یا غیرقانونی است ( حداقل قیمت آن با قیمت تعیین شده باید تفاوت داشته باشد ) مسئله ایست که می بایست کارشناسان حقوق و قضا پاسخگو باشند.
شهروندان درجه دو از نگاه مخابرات
گفته می شود در برخی از مناطق مختلف از جمله چهارراه مهدیه، امام حسین و بخشی از مناطق صفاییه از سیستم پی سی ام فور استفاده می کنند و جالب آنکه این مناطق پرجمعیت و مرکز شهر یزد قرارداشته و موضوع مربوط به حاشیه شهر نیست.
این در حالیست که مخابرات بارها بر تلاش در جهت افزایش ضریب نفوذ تلفن، تلفن همراه و حتی اینترنت برای شهروندان تاکید داشته است اما به چه دلیل بخشی از جمعیت شهر یزد را از دسترسی به اینترنت محروم می کند مشخص نیست و این موضوع بی جواب می ماند که آیا تبعیض بین مشترکین قابل قبول و اخلاقی است؟ آیا فقط منطقه مسکونی، ملاک مخابرات برای امکان دسترسی یا عدم دسترسی به اینترنت و فاکس است و چنین تبعیض در بهره گیری از سرویسهای روز مخابرات چه مفهومی به جز تقسیم بندی شهروندان توسط مخابرات به شهروند درجه یک و دو دارد؟
مخابرات و رضایت مردم
شاید این نکته منطقی باشد که شركت مخابرات می تواند به پیسیامها بهصورت مقطعی نگاه كند؛ در مناطقی که به هر دلیل امکان توسعه شبکه مخابراتی در مقطع زمانی امکان پذیر نیست از چنین راهکارهای فنی بهره ببرد تا مشكل بهوجود نیاید .
اما متأسفانه نگاه دائمی به بهره وری از این سیستم در برخی جاها مشكل ساز می شود. آیا چنین استدلالی که حال كه مخابرات نیاز اولیه مردم را برطرف كرد هم دیگر نیازی به جایگزینی این سیستمها ندارد استدلال درستی است؟
تلفنهای پی سی ام ارزانتر
شاید راهکار چنینی هم بد نباشد که همان موقع مخابرات میتوانست قیمت این نوع خطوط را كمتر محاسبه كند چون باید بین كیفیت و قیمت ارتباط وجود داشته باشد تا رضایت مردم جلب شود.
آیا این درست است كه هزینه این نوع خطوط به اندازه همان خطوط مسی مستقل باشد و وقتی كابلی كشیده نمیشود و یك خط تلفن كم كیفیت واگذار میشود
به نظر می رسد بهتر است هزینه یك خط معمولی از مشترك گرفته شود؟ بهتر است که خطوط عادی به با قیمت مصوب واگذار شده و در مقابل پی سی ام ها به صورت ارزانتر و داوطلبانه ارایه گردد.
مخابراات پاسخگوست
نكته قابل توجه این است كه وقتی مردم به مخابرات مراجعه میكنند و میگویند كه نمیتوانیم از فاكس یا اینترنت به خوبی استفاده كنیم مخابرات به آنها نمیگوید اشكال از ما است میگوید اشكال از كابل كشی داخلی شما است.
در برخی از موارد در جواب به اعتراض شهروندان به نه بسنده می شود و چنین گفته می شود که شما سرویسی میخواهید كه مخابرات قادر به ارائه آن نیست.
سخن دیگر
اكثر این تلفنها در مناطق شلوغ مثل مرکز شهر و بازار واگذار شده و مسئولان مخابراتی به خوبی می دانند بیشتر مناطق مركزی شهر به خاطر استفاده از خطوط PCM امكان اتصال به اینترنت پرسرعت را ندارد در حالی كه این مناطق نیاز شدید به اینترنت و فاكس دارند.
سوالاتی در مورد پی سی ام فور
اما در آخر سوالات را مطرح می کنم که شاید برخی کمی سخت گیرانه به نظر برسد اما جواب به تمام این سوالات مسئله ایست که امیدواریم روابط عمومی شرکت مخابرات یزد و حتی مدیرعامل مخابرات استان پاسخی در خور به تمام عزیزان بدهند و البته آمادگی خود را برای انجام مصاحبه و پوشش جواب این عزیزان اعلام می کنم
- سوال اول اینکه چند درصد از مشترکین سیستم پی سی ام فور خبر دارند که تلفن تحت این سیستم مخابراتی است که علاوه بر ضعف صدا، نویز و اختلال تلفنی نمی توانند به اینترنت پرسرعت وصل شده یا فاکس ارسال کنند؟ آیا مخابرات به همه مشترکین مذکور تفهیم اتهام نموده است که در راهروهای مخابرات یا در تعمیرگاههای تلفن و.... سردرگم نباشند و بدانند که مشکل از کجاست؟
- سوال دیگر این که كه مردم از سیستم پی سی ام فور متحمل میشوند چگونه جبران میشود؟ مثلا یك خبرنگار یا تاجری كه در منطقه مهدیه ساكن است ممكن است نتواند از فاكس و اینترنت استفاده كند آیا این به شغل او ضرر وارد نمیكند؟
- گرچه بخش اندکی از مشترکین این معضل را دارند به هر حال همین تعداد هم مهم است چون بسیاری از مشتركان نمیتوانند به ADSL متصل شوند و یا به راحتی فاكس ارسال كنند و برای ارسال یك برگ فاكس باید چند دقیقه صبر كنند؟ این تعبیض در استفاده از سرویسهای روز مخابراتی به چه معناست؟
- آیا این موضوع که یک خط تلفن غیر از استاندارهای عمومی، رایج و تعریف شده را به هر دلیل به شهروندان به همان قیمت می فروشیم، از نظر قانونی جایز است؟
- در حالی که بارها از سوی مسوولین تاکید شده است مخابرات که وظیفه گسترش ضریب نفوذ اینترنت به خصوص پرسرعت در کشور را داراست حال این شرکت حق دارد بخشی شهروندان را این حق مسلم محروم کند؟
- با مرور در خبرها تاکید شده است که حداقل در تهران قرار بر جمع آوری این سیستم بوده است و حتی در صورت درخواست مشترک به صورت سریع خط از حالت پی سی ام فور خارج شده و یک خط عادی داده می شود اما آیا در استان یزد هم چنین درخواست پاسخ مثبت داده می شود؟ برخی از دوستانی که این معضل را داشتند گفتند که مخابرات به تعهدنامه عدم اعتراض به پی سی ام بودن تلفن مشترک در هنگام واگذاری اشاره کرده و یا اتصال به شبکه تلفنی را مشروط به قبول پی سی ام توسط مشترک می کند که این موضوع از نظر حقوقی زیرسوال است؟
- سوال آخر و مهمتر از همه اینکه تکلیف شهروندان که به هر وجه نیاز مبرم و حیاتی به اتصال به اینترنت پرسرعت و یا ارسال و دریافت فاکس دارند چیست؟ یا افرادی که مستاجر بوده و بعد از یک ماه از جابجایی متوجه پی سی ام بودن خطشان می شوند!در حالی که صاحب ملک تعهدی را امضا نموده است. در مجموع مخابرات یزد چه اقدام عملی را صورت می دهد؟ شرایط و مراحل انجام تغییر این خطوط به خطوط عادی چیست؟
یک حرف خودمونی
به منظور اطلاع رسانی و شفاف سازی موضوع فوق را واکاوی کردیم که ماحصل تقدیم عزیزان فردائی گردید امیدواریم شرکت مخابرات نیز همچو گذشته صدر نشینی خود را با جمع آوری pcm های شهریزد تکمیل و انشالله در آینده نزدیک دوستان عزیز همیشه همراه ما (روابط عمومیون مخابرات استان)تیتر" یزد بدون PCM" را از قول مهندس مقوم که به حق یکی از اول های مدیران مردم دار استان است به یزدفردا ارسال ودر یزدفردا منتشر نمائیم
سخن پایانی :
از اینکه انتقاد خود(منتشره در یزدفردا ) را با اطلاع رسانی همراه با انتقاد های دیگر مطرح کردیم تنها به دلیل آن است که فکر می کنیم یکی از وظیفه های رسانه انعکاس مشکلات مردم وهمچنین پیگیری و اطلاع رسانی به مردم است که قطعا با وجود PCM در مراکز پرجمعیت شهریزد ،یعنی قطع ارتباط یزدفردا با حجم وسیعی از مردم .
یزدفردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 22,فوریه,2025